Forbrugeren får fisken direkte fra havet

En fiskeskipper, en fiskeeksportør og en flamingokasse med is i Hvide Sande har gjort spiesfiskens vej fra hav til tallerken kortere. 

Af Erik Poulsen
Foto: Henrik Vinther Krogh

Turister på havnene langs vestkysten skal lede længe, hvis de med en pose i den ene hånd og 100 kroner i den anden, forsøger at finde en omgang friskfanget fisk til aftensmaden hos en kutter, der lige har lagt til kaj.

”Alt er jo afrapporteret, længe inden vi kommer i land, så det kan ikke lade sig gøre. Og i øvrigt så kommer vi som regel først i havn midt om natten”, siger fiskeskipper Verner Møller, Hvide Sande.

I en tid med stigende interesse for gårdbutikker, nethandel og lokale fødevarer vil han dog gerne imødekomme forbrugernes ønske om hurtig og nem adgang til råvarerne.

”For nogle år siden oprettede vi en hjemmeside for at få folk til at købe direkte. Vi fandt dog hurtigt ud af, at der er for meget logistik i selv at håndtere distributionen tilfredsstillende. Det passer ikke ind i vores fiskeri, når vi er på havet 260-280 dage årligt”.

Hverdagen for fiskeskipperen og hans mandskab er først og fremmest konsumfiskeri med fartøjet RI468 Juli-Ane, der er typisk tre til seks dage er på Nordsøen eller i Skagerak. Her har trawleren kvoter til at fange alle slags konsumfisk, og der landes årligt 1000 ton spisefisk.

Både ideen med fisk på nettet og tendensen med direkte salg til forbrugerne var dog bemærket et andet sted på havnen i Hvide Sande. Nemlig på Tungevej, hvor fiskeeksportørforretningen Vestfisk hver dag køber og sælger i fisk i ind- og udland. Typisk som underleverandører til grossister, der leverer fisk til kunder i de større byer, men også så langt væk som spanske supermarkeder.

”Allerede da vi i 2012 etablerede Vestfisk, var direkte salg til kunden en af de ting, vi gerne ville have afprøvet, så vi ringede til Verner Møller, da vi hørte om hans planer”, fortæller Torben J. Høj, der sammen med Henrik S. Nielsen og 30 medarbejdere driver Vestfisk.

Kvalitet til en god pris

Mødet mellem fiskeopkøberne og fiskeskipperen blev til den fælles virksomhed, Fish4You, som siden juni 2016 har solgt frisk fisk fra Hvide Sande direkte til forbrugerne via en webshop. Uanset om det er en bestilling på 500 gram rødspætter eller en større familiekasse med fisk til både middagsbord og fryser, så pakkes fisken i flamingokasser med is hos Vestfisk, som med fragtmand sender kassen af sted til kundernes privatadresse.

”Vi er gået med for at få mulighed for at komme tæt på de kunder, der ønsker frisk fisk til en fornuftig pris. Vi køber fisk hver dag og tror ikke, at det kan gøres billigere, end det vi gør nu, hvor vi udnytter, at vores egne folk i fileteringen også kan stå for pakningen af fisk til Fish4You”, siger Torben J. Høj.

De færdigpakkede flamingokasser blev i første omgang omdelt af PostNord, men da det opsagde alle aftaler om fødevare-distribution, måtte man finde en løsning med et andet fragtselskab. Den indebærer, at der kan leveres frisk fisk over hele landet hver onsdag og fredag. Målet er, at det på sigt skal være fire gange ugentligt.  

For begge parter bag Fish4You har det højeste prioritet at sælge friskfanget fisk af en kompromisløs, høj kvalitet til en pris, som forbrugerne vil være med på.

”Mange har en opfattelse af, at fisk er dyrt. Ved at sende den direkte til forbrugerne håber vi at kunne give en skarpere pris og derigennem få flere danskere til at købe fisk”, siger Verner Møller.

Opskrifter og gode råd følger med

Kundesegmentet ligger øst for Herning, hvor der er langt til oplevelsen af at købe frisk fisk på en af vestkystens havne. Og tanken er ikke at udkonkurrere den lokale fiskehandler, hvor kunderne kan se udbuddet i disken.  

”For mange vil det stadigt være en oplevelse at komme ned til fiskehandleren. Han har nok også nogle af de mere specielle ting”, siger Verner Møller.

Som en fysisk fiskehandel vil Fish4You dog også gerne inspirere og rådgive kunderne om, hvad de skal gøre med fisken hjemme i køkkenet. Både på hjemmesiden og med flamingokasserne er der derfor opskrifter. Heriblandt flere lokale, ligesom Fish4You gerne deler kundernes egne opskrifter.

Fiskeskipperen og fiskeeksportørerne deltager også på fødevareevents som Food Festivalen i Aarhus og fiskedage, hvor de deler smagsprøver ud og taler med forbrugerne om, hvor nemt det er at spise fisk.

”Mange tror, at fisk er bøvlet og fuld af ben, men når de køber fisken som hele fileter, så tager det altså kun ti minutter, før den er spiseklar. Selv restauranter, hvor kokkene ved, hvordan man bruger resten af fisken, vil også helst have fileter”, siger Verner Møller.

Historier fra hverdagen på havet

Torben J. Høj fortæller, at de fleste af fiskene i flamingokasserne kommer fra RI468 Juli-Ane: ”Kunderne vil jo gerne have hele historien om, hvor fisken kommer fra, og her spiller Verner Møller og Juli-Ane en vigtig rolle. Han sætter et ansigt på, hvor fisken bliver fanget. For eksempel når de ude på havet ligger et foto på facebook fra fangsten af en stor helleflyder, som de lige har fanget”.

Trawleren har haft 700-800 gæster ombord ved Åben Havn i Hvide Sande, ligesom kunder hos Fish4You er velkomne til at kontakte fartøjet for at opleve, når det lægger til kaj i Hvide Sande.

”Vi viser det gerne frem og fortæller den gode historie om et moderne skib med god plads og masser af teknik til mandskabet. Det er en helt anden verden end den lille, blå trækutter, som mange stadigt tror, at vi er klemt sammen i”, siger Verner Møller.

Ude på havet bliver fisken renset, sorteret i størrelser og søpakket med is for at sikre, at det er så frisk en råvare som muligt. RI468 Juli-Ane er også godkendt af fødevarekontrollen, så de fisk, der skal hurtigt afsted, kan leveres direkte fra fartøjet til Vestfisk. Det giver en fokus på hygiejne og håndtering af fisken, som også kommer mandskabet ombord på RI468 Juli-Ane til gavn på den del af lasten, der ikke sælges gennem Fish4You.

”Vi vil jo hellere komme ind med 20 ton topkvalitet end en fuld last med 30-35 ton, der ikke er af højeste kvalitet”, siger Verner Møller.

Kunderne skal også have skaldyr

Tonen mellem fiskerne på havet og opkøberne hjemme i havnen har ikke altid været lige god. Det har samarbejdet om Fish4You ændret på.

”Vi har fået et bedre og udvidet kontakt med Vestfisk, så vi ved mere om, hvad der er brug for. Vi er også selv blevet hurtigere til at melde ind undervejs, hvad vi har hevet ombord. På sigt kan det jo føre til, at vi for eksempel kan gå ud med en kampagnepris på Fish4You, når vi har mange rødtunger med ind.

Fra vi fanger fisken til den ligger på forbrugerens tallerken i for eksempel København behøver der ikke gå mere end 24-48 timer, men en frisk råvare bliver ikke ringere af at ligge tre-fire dage, hvis den bliver behandlet ordentlig og lagt ind i køleskabet”, siger Verner Møller.

Med et skarpt fokus på, at kunderne altid tilbydes dagfrisk fisk af høj kvalitet fra vestkysten, er det dog ikke kun fisk fra RI468 Juli-Ane, der kommer i kundernes kasser. Skaldyr som muslinger og østers er heller ikke en del af hverken Verner Møllers konsumfiskeri eller Vestfisks normale sortiment.

”Men vores kunder på Fish4You forventer, at vi også kan tilbyde skaldyr til en hyggelig lørdag aften. Og hvis vi så også kan benytte lejligheden til at friste med frisk kulmule, så skaffer vi gerne skaldyr”, siger Verner Møller.

Tyskland er næste skridt

Vestfisk har samtidigt en aftale med det internationale selskab Atlantic Sapphire om salg af dansk opdrætslaks fra blandt andet anlægget i Hvide Sande, hvorfor laks også er på webshoppens varehylder. Og hos Torben J. Høj vil ikke udelukke, at både røgvarer og drikkevarer kan være på vej ind i varesortimentet.

Sommerhusgæster, der vil forlænge en god oplevelse hos fiskehandleren på vestkysten, og firma-aftaler er udviklingspotentiale, der ligger lige for, men ambitionerne rækker også over landegrænsen.

”Vi ser Fish4You i et fremtidsperspektiv, hvor tendensen er, at man køber mere og mere på nettet. Lige nu er det et forsøg, men det skal være en forretning. Vi kigger derfor mod Tyskland. Nærmere bestemt Hamborg, hvor der bor lige så mange mennesker, som der er i Danmark – og hvor vi kan bruge brandet Hvide Sande til at sælge både fisk og turistmålet”, siger Torben J. Høj.

Han glæder sig over, at fisken i flamingokasserne, der pakkes i et særligt afsnit af Vestfisks fileterings-lokaler, får masser af roser fra kunderne.

Blandt andet som topkarakterer i anmeldelser på Trustpilot, hvor en kunde tilføjede, at ”det er så dejligt at få landet en fiskekutter på 4. sal i København”.